21 مارس 2024- مطالعه جدیدی که در ژورنال Medicine منتشر شده است، نشان می دهد که لیگاسیون بالا با لیزر درمانی داخل وریدی برای واریس ورید صافن بزرگ در بیماران دیابتی بی خطر است. این مطالعه برای تجزیه و تحلیل اثرات لیگاسیون بالا[1] به همراه لیزر درون وریدی بر از دست دادن خون حین عمل، امتیاز مقیاس بصری آنالوگ بعد از عمل (VAS) و عوارض در بیماران مبتلا به واریس ورید صافن بزرگ و دیابت نوع 2، انجام شد.

محققان گفتند: حدود 61 بیمار مبتلا به واریس ورید صافن بزرگ و دیابت نوع 2 تحت درمان در بیمارستان ما قرار گرفتند. حدود 32 بیمار (37 اندام مبتلا) تحت عمل جراحی متعارف در گروه کنترل قرار گرفتند، در حالی که 29 بیمار در گروه مطالعه (34 اندام مبتلا) تحت لیگاسیون بالا به همراه لیزر درمانی داخل وریدی قرار گرفتند. از دست دادن خون حین عمل، مدت زمان جراحی، مدت بستری پس از عمل، امتیاز VAS بعد از عمل، سطح قند خون، امتیاز بالینی وریدی (VCSS) و بروز عوارض بین دو گروه با هم مقایسه شد.

در مقایسه با گروه کنترل، از دست دادن خون حین عمل کمتر(> P0.05)، زمان عمل کوتاه‌تر(> P0.05)، و مدت اقامت پس از عمل در بیمارستان در گروه مورد مطالعه کمتر بود(> P0.05).

 علاوه بر این، نمرات VAS در مقاطع زمانی مختلف پس از عمل جراحی در گروه مورد مطالعه نسبت به گروه کنترل نیز کمتر بود(> P0.05).

سطح قندخون در هر دو گروه پس از جراحی کاهش یافت ( > P0.05). علاوه بر این، VCSS  در هر دو گروه در 3 ماه پس از عمل کاهش یافته بود(> P0.05). سطح قند خون در بیماران گروه مورد مطالعه پس از جراحی کمتر از گروه کنترل بود(> P0.05). VCSS نیز در گروه مورد مطالعه در 3 ماه پس از جراحی کمتر از گروه کنترل بود(> P0.05).

محققان نتیجه گیری کردند که لیگاسیون بالا با لیزر درون وریدی برای واریس ورید صافن بزرگ در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 ، ایمن و امکان پذیر است.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/high-ligation-with-endovenous-laser-therapy-for-varicosis-of-great-saphenous-vein-found-safe-in-diabetes-study-125962

 



[1]لیگاسیون بالا یک اصطلاح پزشکی است که به بستن ورید از طریق روش‌های جراحی برای جلوگیری از جریان خون به ورید بیمار شده یا غیرفعال اشاره دارد. سیاهرگی که احتمالاً تحت عمل بستن قرار می گیرد ورید صافن بزرگ است که ورید بزرگ و سطحی است که از کشاله ران به پا کشیده می شود.